Strategies for Supporting the Digital Content Industry in Libya: Practical Practices and Future Perspectives

Authors

  • Salima Zidan Faculty of Media, University of Benghazi
  • Amna Alsawsaa Faculty of Media, University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.36602/famj.2025.20.14

Keywords:

Digital Content Creation, Support Strategies, Digital Content in Libya.

Abstract

In the era of digital transformation, digital content creation is expanding rapidly and increasingly influencing public opinion, cultural identity, and communication strategies. In Libya, the digital content industry has witnessed growing interest; however, it continues to face major challenges, including the absence of clear strategic frameworks, limited professional expertise, and a fragile digital infrastructure. These issues often lead to content that lacks coherence, effectiveness, and alignment with local culture.
This study examines the current state of digital content creation in Libya, revealing the predominance of content that does not adequately reflect the nation’s cultural identity, as well as the limited training opportunities and awareness among content creators. Furthermore, it highlights the insufficient understanding of the potential negative effects of digital content on societal values. The study proposes a comprehensive framework aimed at enhancing and regulating digital content production in Libya, with particular emphasis on addressing social issues and integrating Libyan cultural values and identity within digital content strategies.

References

-محمد عبدالغفار عبدالغفار( 2020 ) سمات المحتوى الإعلامي لتطبيق "التيك توك " دراسة مقارنة بين المنصات العربية و الأجنبية ،مجلة البحوث الإعلامية، ع 54،، ج ٣،أكتوبر،ص ص1613-1640 .

2 عمرو محمد محمود عبدالحمييد ( 2020) توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الإعلامي وعلاقتها بصداقيته لدى الجمهور المصري مجلة البحوث الإعلامية، ع ٥٥،ج 5، اكتوبر،ص ص 2797-2860 .

3 -عباس فتحي ، وعبد المالك السبتي 2021: صناعة المحتوى المعلوماتي الرقمي الاكاديمي العربي : عوامل ضعفه وسبل تطويره ، مجلة العلوم الاجتماعية والالنسانية ( مجلد 10 ، العدد 2 ، ص ص204 -222 .

4- سليمان رابح الشريف ونزار محمد الزبير( 2022.) واقع صناعة المحتوى الإعلامي في ليبيا و تحدياته ،مجلة جامعة بنغازي العلمية ،مجلد 35، 1 ،ص ص 85_94

5- حنان الصادق بيران (2022) المحتوى الرقمي العربي وتحديات الغزو الثقافي الأجنبي - رؤية تحليلية ، المجلة العربية للمعلوماتية وامن المعلومات ، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب ، مصر مجلد 3، العدد 6، ص .ص 1-28

6- طلال ناظم الزهيري : ( 2023 ) تعزيز ثقافة المواطنة الرقمية واثرها في اتجاهات صناعة المحتوى الرقمي ، تيك توك انموذجا، مجلة اوراق بحثية ، مجلد، 3 عدد ،1 ، ص ص 94-106

7- صالح بن زيد العنزي ،( 2023) تقييم الجمهور السعودي لفاعلية المحتوى الإعلامي لوزارة الصحة السعودية عبر شبكات التواصل الاجتماعي ،مجلة البحوث الإعلامية ،الجزء الثالث، ع64، ص ص 1397

8- مرتضى عبد الزهرة الساعدي ،( 2024 ) دور تقنيات الاتصال الحديثة في تعزيز المحتوى الإعلامي، ،مجلة ضياء الفكر ، مجلد 2 ) عدد خاص بمؤتمر بيروت العلمي الدولي الثاني 29- 30 نيسان ،ص ص 125-139

9- عبد الرؤوف كامط ومحمد بشير محمودي :( 2024 ) صناعة المحتوى الرقمي في الجزائر وعلاقته بهبوط الذوق العام : دراسة نقدية في الاساليب والممارسات ، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية ، مجلد 12 ، العدد 3 ، ص ص 202 213

10_ عيسى على جابر عسيري ،شريف اللبان 2025 : اتجاهات الصحفيين ازاء توظيف الذكاء الاصطناعي في تطوير صناعة النحتوى الرقمي ، المجلة العلمية لبحوث الصحافة ، العدد 33 ، الجزء الثاني ، .ص ص 143-168

13- سامية خبيزي ( 2024 ) المحتوى الإعلامي في الفضاء الرقمي: خطوات صناعته وتحديات تطويره ، مجلة التشريع الاعلامي مجلد 2 العدد 2 ، ص 115.

14-غبريال رفاه عشم الله ( 2010) المحتوى السوداني الرقمي ، المؤتمر الحادي والعشرين للاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات : المكتبة الرقمية العربية انا : الضرورة ، الفرص والتحديات: الاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات ، المجلد الثاني ، ص ص 1487-1457

15- الأمم المتحدة : اللجنة الاجتماعية الاقتصادية لغربي اسيا ( الاسكواء) متاح على https://www.unescwa.org/sites/default/files/event/materials/04a.pdf تاريخ الدخول 19/ 10/ 2024 - -bubaker, K. Salah, H. Al-Muhairi, A. Digital Arabic Content: Challenges and Opportunistically متاح على https://www.researchgate.net/publication/283826037_Digital_Arabic_content_Challenges_and_opportunities#fullTextFileContent

16 - حويجل هوارية و ميداني خولة ( 2023 ) صناعة المحتوى الرقمي وتحقيق الذات في داخل المجتمع الافتراضي : دراسة حالة لتطبيق التيك توك ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة احمد درايعية ، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية والعلوم الإسلامية ، 2023 ، ص ص30،31

17- Miguel, C., Clare, C., Ashworth, C., & Hoang, D. (2024). Self branding and content creation strategies on Instagram: A case study of foodie influencers. Information Communication and Society, 27(8),pp 1530 1550. https://doi.org/10.1080/1369118X.2023.224652415

-12 Anantrasirichai, N., Zhang, F., & Bull, D. (2025). Artificial Intelligence in Creative Industries: Advances Prior to 2025.pp 3_47 arXiv. https://arxiv.org/abs/2501.02725

Published

2025-10-22

How to Cite

Zidan, S., & Alsawsaa, A. (2025). Strategies for Supporting the Digital Content Industry in Libya: Practical Practices and Future Perspectives. Journal of the Faculty of Arts and Media – Misurata University, 20(20), 450–421. https://doi.org/10.36602/famj.2025.20.14

Issue

Section

Journalism and Digital Publishing

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.