The role of digital media in the development of academic education in Libyan society: A field study at Omar Al-Mukhtar University

Authors

  • Nassef Farag Moussa University of Tobruk
  • Saad Abdel Salam Al-Mabri University of Tobruk

DOI:

https://doi.org/10.36602/famj.2022.14.4

Keywords:

digital media, digital education, academic education

Abstract

Today, digital media has become an inescapable reality to deal with, and its tools have imposed themselves, and dealing with these technologies is no longer a luxury, but has become a lived reality, and contributes mainly to the educational process, especially in the time of the spread of epidemics and the prohibition of human gatherings in order to preserve them.

Because of the importance of digital media as a means of disseminating knowledge in society, the International Organization of UNESCO recognized distance education as an essential and important tool to improve the quality of current education, as it was later adopted by the Libyan Ministry of Education, due to the Corona pandemic, which caused the disruption of the urban educational process for a period of time, which it resolved to Communicating information, explanations and exams, not only this, but in order to achieve the principle of cooperation and interaction between academics and students at all levels of education.

Therefore, the current research aims to reveal the role of digital media in the development of academic education in the Libyan society, and this study is a descriptive study and research. The electronic questionnaire tool as a tool for collecting data on the phenomenon studied, and the study reached a number of results, the most important of which are: that there is a role for digital media in the development of the educational process in Libyan universities, as digital media tools contribute to delivering curricula to students in the easiest and fastest way, which contributes to Academic education development.

References

1- الجمل، سمير سليمان عبد (2020). "الصعوبات التي تواجه طلبة الجامعات الفلسطينية في نظام التعلم عن بعد (التعلم الإلكتروني) في ظل أزمة كورونا"، المجلة الدولية للبحوث والدراسات (IJS)، أكاديمية رواد التميز للتدريب والاستشارات والتنمية البشرية، مجلد (2)، عدد (6)، 2020، جمهورية مصر العربية.

2- عوف، أحمد صلاح الدين، مصطفي، أيمن محمد، والملاح، عليـاء الـسعيد (2020): منهجية تنمية الجامعات من خلال المفاهيم النظرية والتحليلية للجامعـات الذكية، مجلة الاتجاهات الهندسية المتقدمة، كلية الهندسة، جامعة المنيا، .39(1) يناير 2020.

3- الدهشان، جمال علي، محمد، سماح السيد (2020)، رؤيـة مقترحـة لتحويـل الجامعات المصرية الحكومية إلى جامعات ذكية في ضوء مبادرة التحول الرقمي للجامعات، (بحث مقبول للنشر)، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، ٧٨، أكتوبر2020.

4- عبد الحميد، طلعت، وآخرون (2003) الحداثة...ما بعد الحداثة، دراسات في الاصول الفلسفية للتربية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

5- الدهشان، جمال علي (2010) ما بعد الحداثة والتربية، ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر العلمي الاول لقسم اصول التربية "التربية في مجتمع ما بعد الحداثة"، كلية التربية - جامعة بنها، الفترة من 21-22يوليو , 2010.

6- فايق، طلعت عبد الحميد (2010) تطوير التعليم ما بعد الأساسي (الثانوي) لمواجهة الاحتياجات المجتمعية، المؤتمر السابع لوزراء التربية والتعليم العرب، مسقط – عمان، مارس 2010.

7- ينيت، توني، وآخرون (2005)، مفاتيح اصطلاحية جديدة معجم مصطلحات الثقافة والمجتمع، ترجمة: سعيد الغانمي، المنظمة العربية للترجمة، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت , 2005.

8- عبدالعال، محمود فتحي (2009)، ما بعد الحداثة، الاستغراب في المفاهيم وموت الرؤيا، جريدة العربي الأسبوعي، أفكار وقضايا، السبت 31/10/2009.

9- محفوظ، حازم (2010) مستقبل المعرفة في عصر ما بعد الحداثة- جريدة الاهرام - السنة135- العدد44989 - الاثنين 8 فبراير 2010.

10- حامد، سهير عادل، فائق، تلا عاصم (2014)، التعليم الرقمي مدخل مفاهيمي ونظري، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، ع7، المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، بغداد.

11- الغدير، فاطمة ابراهيم علي (2012)، برنامج تدريبي قائم علي التعلم المدمج لتنمية كفايات التعليم الإلكتروني لدي المعلمات بالمرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية، رسالة دكتوراه، معهد الدراسات التربوية، القاهرة.

12- الموسي، عبدالله بن عبدالعزيز بن محمد ، متطلبات التعليم الإلكتروني ، بحث مقدم إلى مؤتمر التعليم الإلكتروني ...آفاق وتحديات ، الكويت 17-19 مارس 2007م .

13- الحلفاوي، وليد سالم محمد (2016)، مستحدثات تكنولوجيا التعليم في عصر المعلوماتية، عمان، دار الفكر.

14- سلامة، حسن علي حسن (2015)، التعليم الخليط التطور الطبيعي للتعليم الإلكتروني، المجلة التربوية، (العدد 22)، كلية التربية، جامعة جنوب الوادي.

15- سمور، سحر محمود عبد الفتاح (2015) أثر توظيف الصفوف الافتراضية في اكتساب مفاهيم الفقه الاسلامي لدي طالبات الدبلوم المتوسط واتجاهاتهم نحوها، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الجامعة الاسلامية بغزة.

16- منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة (2020) التعليم عن بعد (مفهومه ـ أدواته ـ استراتيجياته) دليل لصانعي السياسات في التعليم الأكاديمي والمھني والتقني، مركز الملك سلمان للإغاثة والاعمال الإنسانية.

17- الجهني، ليلي (2016): تقصى نوايا طالبات الدراسات العليا السلوكية في استخدام منصة ادمودو التعليمية مستقبلا باستخدام نموذج قبول التقنية، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، العدد28، جامعة بابل.

18- مصلحي، زينب محمود، حمد، أماني عبد القادر (2007)، تحديات التعليم الجامعي الإلكتروني في مصر والفرص المتاحة للاستفادة منه، مجلة مستقبل التربية العربية، العدد السادس والأربعون، يونيو2007.

19- همشري، عمر أحمد، الثقافة الإلكترونية بوابة مجتمع المعرفة، المؤتمر الثالث والعشرون لاتحاد العريب للمكتبات والمعلومات بالتعاون مع وزارة الثقافة والفنون والتراث القطرية، بعنوان: "الحكومة والمجتمع والتكامل في بناء المجتمعات المعرفية العربية"، في الفترة من 18 – 20 نوفمبر- الجزيء الثالث.

20- عبد التواب، عبد التواب عبد الاله، وآخرون (2012)، الجامعة ودورها التنموي في مجتمع المعرفة، المجلة العلمية لكلية التربية جامعة أسيوط، العدد الثاني، المجلد 31، فبراير، 2012.

21- القطب، سمير عبد الحميد، تهديدات نمط التعليم الجامعي التقليدي وفرص الانطلاق في عصر المعرفة، "مؤتمر ثورة 25 يناير ومستقبل التعليم في مصر"، معهد الدراسات التربوية بجامعة القاهرة، في الفترة من 13 – 14 يوليو. 2011، صـ324

22- المنصة الوطنية الموحدة، المملكة العربية السعودية. https://www.my.gov.sa/ بتاريخ 2019.

23- قدوري، سحر (2010). الإدارة الالكترونية وامكانياتها في تحقيق الجودة الشاملة، مجلة المنصور مركز المستنصرية للدراسات العربية، الجامعة المستنصرية، العراق، العدد 14، الجزيء الأول، 2010.

24- مؤسسة الباحث للاستشارات البحثية، استراتيجيات التعليم في العصر الرقمي التعلم المقلوب والتعلم التشاركي نموذجاً، مؤسسة الباحث للاستشارات البحثية , 2019.

25- علي، أسامة عبد السلام (2013) التحول الرقمي بالجامعـات المـصرية: دراسـة تحليلية، مجلة كلية التربية، جامعة عين شـمس، العدد ٣٧، الجـزء الثـاني.

26- بكرو، خالد (2017). أهمية البنية التحتية التقنية في التحول إلـى الجامعـة الذكيـة، المجلة الدولية المحكمة للعلوم الهندسية وتقنيـة المعلومـات، 4(1) ديسمبر، 2017.

27- جواد، عقيل ثمر، عبودي، حسيب حسن، ومحمود، حيدر عباس (2018) الجامعـات الذكية في مؤسسات التعليم العالي العراقي رؤية مستقبلية، مؤتمر التعلـيم العالي لتنمية العراق، السفارة العراقية بلندن، ١٤ سبتمبر، 2018.

28- حسن، رافع عباس؛ وحمود، حسين كريم (2009) المعالم الأساسية لفكرة التحول من التعليم التقليدي إلى التعليم الإلكتروني، مجلة الآداب، جامعة بغداد، كلية الآداب، ع9.

29- يست، ستيفن بيست، دوغلاس كيلنر(2009)، البحث عما بعد الحداثة نظرية ما بعد الحداثة تقدم نقدا لسياسات الحزب الواحد ، ترجمة : أزراج عمر , في جريدة العربي الثقافي , الخميس 30/7/2009 .

30- Jim Mcguigan, Modernity and Postmodern Culture, Open University Press, U.K by Bell & Bain Ltd. Glasgow, 1999

31- Limani,Y., Hajrizi, E., Stapleton, L., and Retkoceri, M.(2019). Digital Transformation Readiness Higher Education Institutions (HEI): The Case of Kosovo. IFAC (International Federation of Automatic Control), IFAC Papers on Line 52-25 (2019), Hosting by Elsevier Ltd. 52–57.

32- Sumeet Gupta and Hee-Woong Kim:"Virtual Community: Concepts, Implications, and Future Research Directions ", Proceedings of the Tenth Americas Conference on Information Systems, (New York:Association for Information Systems ,August 2004),pp. 2679-2686

33- Julia Heidemann, and (Others):" Online Social Networks: A Survey of a Global Phenomenon",Discussion Paper,(Augsburg:University of Augsburg,Research Center Finance & Information Management, Department of Information Systems,2012),pp.1-10F .

Published

2025-06-22

How to Cite

Moussa, N. F., & Al-Mabri, S. A. S. (2025). The role of digital media in the development of academic education in Libyan society: A field study at Omar Al-Mukhtar University. Journal of the Faculty of Arts and Media – Misurata University, 14(14), 166–117. https://doi.org/10.36602/famj.2022.14.4

Issue

Section

Journalism and Digital Publishing

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.