The Evaluation of Integration and Competition Between Digital Media Tools and Traditional Media Channels: An Assessment Study on a Sample of Academics at the Faculty of Media, University of Benghazi
DOI:
https://doi.org/10.36602/famj.2024.18.5Keywords:
Digital Media, Relationship Paths, Digital Media Tools Traditional Media, Integration and CompetitionAbstract
Traditional media experienced significant growth upon its emergence, but with the advent of the information revolution and communication technology, audiences began shifting towards digital media. Communication technology has become a key indicator of a nation's strength, leading to a transformation in the role of traditional media and the rise of digital media as a strong competitor.
The study aimed to shed light on the relationship between digital and traditional media through a survey distributed to 15 media academics. The results showed that academics agree that digital media relies heavily on internet technologies, blogs, and electronic networks, which provide greater interactivity and audience participation compared to traditional media. The findings also indicated that digital media is faster in news dissemination and faces fewer restrictions and censorship compared to traditional media, enhancing its role as a primary source of news.
Regarding challenges, the study found that digital media faces issues related to professionalism, specialized content handling, and adherence to media ethics. As for advantages, digital media is characterized by a diversity of news sources, continuous news updates, and rich content.
References
المراجع
1. صليحة ، شلواش،(2021) ، تمثلات الطالب الجامعي الجزائري للعلاقة بين الإعلام التقليدي والإعلام الجديد ، مجلة المعيار ، مجلد 25، عدد 55، ص476
2. زكريا، طفياني، (2021)، قراءة في تجاذبات العلاقة بين الإعلام التقليدي والإعلام الجديد، مجلة معالم للدراسات الإعلامية والاتصالية، مجلد 3، العدد2، جوان ص ص22-1
3. عبد اللطيف، رمضان ومحمود، (2020)، تكاملية الوسائل لنشر المحتوى في الصحف المصرية: دراسة ميدانية على عينة من القائمين بالاتصال في ضوء نظرية التحول الرقمي. مجلة البحوث الإعلامية، 55، (55ج1)، 101-180.
4. حسين، احمد إسماعيل. (2019)، مستقبل الإعلام التقليدي في ظل فاعلية الإعلام الجديد. Journal of Al-Azhar University–Gaza (Humanities), 21(1), 8.
5. زرن ، جمال ، (2017)، الإعلام التقليدي والجديد في سياق تمدد الإعلام الاجتماعي وشبكاته، مركز الجزيرة للدراسات ، ص ص 21-https://studies.aljazeera.net/ar/mediastudies/2017/03/170327082425295.html
6. سيد أمين، غادة، ( 2017) ، دور القنوات التلفزيونية والإعلام الجديد في تشكيل المهارات النقدية للشباب نحو الممارسة الديمقراطية في مصر، رسالة دكتوراه، قسم الإذاعة والتلفزيون، بكلية الإعلام، القاهرة، ص 7.
7. الغامدي، قينان، (2012)، التوافق والتنافر بين الإعلام التقليدي والإعلام الإلكتروني، جامعة الأمير نايف العربية للعلوم الأمنية، ندوة الإعلام والأمن الإلكتروني، ص ص 29-1
8. الشمالية، ماهر، وآخرون، (2015)، الإعلام الرقمي الجديد، دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 1ط، ص .14
9. اللحام، محمود، ومروى، ( 2015)، الاتجاهات الإعلامية الحديثة في الصحافة الدولية ،1ط ، دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، ص 52
10. حمزة، عبد اللطيف، (2002) الإعلام تاريخه ومذاهبه، الهيئة المصرية العامة للكتاب، د ط ، ص 14-15
11. Flew, Terry ) ,2008 ,(New Media ,an introduction ,Oxford University Press ,pp , 9-28.
12. علاء الدين، محمود، (1994) تكنولوجيا الاتصال في الوطن العربي، مجلة عالم الفكر، عدد خاص من الإعلام المعاصر، الكويت، د ط، ص ص118-151
13. البكري، هديل، (2021)، موقع موضوع، https://mawdoo3.com/
14. منصور، حسن، (2021)، نحو نظرية اتصالية في التوازن الوظيفي فرضيات جديدة في بيئة الإعلام الجديد، المجلة المصرية لبحوث الأعلام، 77، ص 769 - 771
15. البياتي، خضير، (2014)، الإعلام الجديد الدولة الافتراضية الجديدة، دار البداية ناشرون وموزعون، عمان، الأردن، 1ط، ص 390
16. المنصور، محمد، (2012) تأثير شبكات التواصل الاجتماعي على جمهور المتلقين: دراسة مقارنة للمواقع الاجتماعية والمواقع الإلكترونية العربية نموذجا، رسالة ماجستير في الإعلام والاتصال، الأكاديمية العربية في الدانمرك، منشورة، كلية الآداب والتربية، ص ص 91 -94
17. بركات، نوال، (2016)، انعكاسات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على نمط العلاقات الاجتماعية: دراسة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه في علم الاجتماع، اتصال وعلاقات عامة، جامعة محمد خيضر، بسكرة، ص .174.
18. ثروت ، روان، (2015)، http://25high-school.blogspot.com/2015/11/blog-post_30 - 43.html
19. مونيستر، للمعلومات، (2019)، https://www.monstertecnology.com/2019/09/TikTok.html
20. بن مرسلي ، حمد ،(2010)، مناهج البحث العلمي في علوم الإعلام والاتصال، ط4، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، ص ص 286-287
21. قاسم، حسن علي، (2021)، تقييم صُنَّاع الدراما لأثر استخدام المنصات الرقمية في مستقبل صناعة الدراما، المجلة المصرية لبحوث الأعلام، (2021(77، الجزء الثالث - المجلد الثاني، ص 718
عبيدات، محمد وأخرون ، (1999)،منهجية البحث القواعد والمراحل والتطبيقات، دار وائل للطباعة والنشر، عمان، ص48






