Digital media and its role in shaping the ethical value system: critical approach
DOI:
https://doi.org/10.36602/famj.2022.14.2Keywords:
digital media, formation, format, moral valuesAbstract
The study aims to identify the impact of digital media on the value system of society in order to reach a mechanism to promote moral values, and this importance increases through monitoring and analyzing content and evaluating the relationship of digital media at the present time, and this study links values with digital media from a critical perspective and thus The problem of the study crystallizes in an attempt to identify the contribution of the contents of digital media to directing, redirecting, changing or influencing values. The researcher used critical approaches through descriptive analysis, and the researcher resorted to critical approaches through (10) contexts in digital media. According to the Libyan ideological discourse promoting the contexts of women’s empowerment, ethnicity, homosexuality, atheism, and other silent issues, the study also revealed that there is an importance in digital media regarding humanitarian issues (people with special needs, people with limited income, sick cases, regions Marginalization, social issues, political contexts, and the contents come, as the study showed that what digital media does in the ethical value system no longer cares greatly about professional standards, especially with regard to political content.
References
الهيئة العامة لرصد المحتوى الإعلامي. (2022). التقرير النصف سنوي لرصد الاخلالات المهنية في وسائل الإعلام ذات الاهتمام بالشأن الليبي. الهيئة العامة لرصد المحتوى الإعلامي. تاريخ الاسترداد 8, 2022
أليس أنتوم. (2017). الصحافة الرقمية. تأليف أليس أنتوم، الصحافة الرقمية (سامي عامر، المترجمون، المجلد 1، صفحة 83). بيروت، بيروت، لبنان: ثقافة للنشر والتوزيع.
زين العابدين، و فاطمة عبدالهادي. (2014). تأثير وسائل التواصل الاجتماعي في القيم الاجتماعية لدى طلبة الجامعات الأردنية. تأليف زين العابدين، فاطمة عبالهادي، تأثير وسائل التواصل الاجتماعي في القيم الاجتماعية لدى طلبة الجامعات الأردنية (المجلد 1، صفحة 15). عمان، عمان، الأردن: كلية الدراسات العليا(الجامعة الأردنية).
سامي طايع. (2001). بحوث الإعلام. تأليف سامي طايع، بحوث الإعلام (صفحة 125). القاهرة: عالم الكتب.
سهام أبوعطية. (15 5, 2015). علاقة الانترنت بالقيم والاتجاهات العلمية لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الهاشمية. مجلة مركز البحوث التربوية، صفحة 157.
عباس مصطفى صادق. (2017). الإعلام الجديد. تأليف عباس مصطفى صادق، الإعلام الجديد (صفحة 15). القاهرة: الرواق للنشر والتوزيع.
عبدالمجيد العزام، و هادية خزنة كاتبي. (1 4, 2010). اتجاهات الأردنيين نحو الأداء الإعلامي دراسة استطلاعية. مجلية جامعة دمشق(المجلد 26)، صفحة 145.
فهد عبدالعزيز العقيلي. (12 6, 2012). الإعلام الرقمي. تاريخ الاسترداد 15 8, 2022، من http//:naussedu.sa: http//:naussedu.sa
كمال الحاج. (2020). مناهج البحث الإعلامي. تأليف كمال الحاج، مناهج البحث الإعلامي (المجلد الأولى، صفحة 156). دمشق، دمشق، سوريا: الجامعة السورية الافتراضية.
محمود علم الدين. (2014). الإعلام الرقمي الجديد البيئة والوسائل. تأليف محمود علم الدين، الإعلام الرقمي الجديد البيئة والوسائل (صفحة 130). القاهرة: دار السحاب للنشر والتوزيع.
نادية محمد عبدالحافظ. (2021). الإعلام الرقمي الاشكاليات والمخاطر وأنماط التغيير. تأليف نادية محمد عبدالحافظ، الإعلام الرقمي الاشكاليات والمخاطر وأنماط التغيير (صفحة 35). مصر: دار العلا للنشر.
يوسف مسكين. (22 03, 2021). أخلاقيات الصحافة الرقمية.. تحولات دائمة. تم الاسترداد من الجزيرة نت: https://institute.aljazeera.net/en/node/1410