The effectiveness of digital media content creation on social media sites in enhancing national reconciliation efforts in Libya "Field Study"
DOI:
https://doi.org/10.36602/famj.2025.19.6Keywords:
Effectiveness, Digital Media Content, Social Media, National ReconciliationAbstract
The study aimed to reveal the methods of creating digital content on social media sites in Libya, and the challenges facing the digital content industry on social media sites to promote national reconciliation in Libya. This study is considered a descriptive study that relies on one of its types, which is the survey method. This study relied on a simple random sample consisting of (446) individuals from social media users. The researchers relied on the questionnaire tool as the main tool for the study. The researchers relied on the theory of technological determinism. The study reached a set of results, the most important of which are: The answers of the sample members about the importance of employing the digital media content industry on social media sites in the field of national reconciliation, where the answers of the respondents were to enhance the sense of belonging and Libyan national identity, at a rate of (92.1%). The digital media content of social media sites can be employed to some extent effectively to promote national reconciliation at a rate of (69.5%). How can the digital content industry play an important role in promoting national reconciliation in Libya, as the results indicate that they are neutral on the phrase (creating digital platforms for dialogue and understanding between different societal groups.) At a rate of (41.3%), and the study recommends working to benefit from digital media content creators in supporting national reconciliation efforts in Libya, by providing diverse content that is in line with the call for reconciliation, reconciliation, and unity, and that ensures reaching consensus among Libyans.
References
1. القريتلي، اسماعيل (2023) دور الإعلام في المصالحة الوطنية ،مركز الحقيقة للدراسات، https://haqiqa.ly/2023/03/19/%D8%AF%D9%88%D8%B1- تاريخ الدخول12/2/2025.
2. مناور الراجحي (2021) ما دور الإعلام في المصالحة الوطنية؟، جريدة الأنباء الكويتية ، https://www.alanba.com.kw/1085154 تاريخ الدخول12/2/2025.
3. إسماعيل، دنيا الامل (2014) دور الإعلام في تحقيق المصالحة الوطنية، شبكة نوى، https://nawa.ps/ar/post/11240/%D8%AF%D9%88%D8%B1- تاريخ الدخول12/2/2025.
4. عبد الجبار، هند محمد (2018) دور المصالحة الوطنية في تحقيق السلم الأهلي" الموصل نموذجا" مجلة مدارات سياسية، مركز المدار المعرفي للأبحاث والدراسات، الجزائر، العدد 5، ص157.
5. عيسى، سامي ابوعجيلة، وزريق، محمود نصر محمد (2018) المصالحة الوطنية كآلية لتحقيق الاستقرار السياسي في ليبيا، مجلة دراسات الانسان والمجتمع، مركز العلوم والتقنية للبحوث والدراسات، الجمعية الليبية للبحوث والدراسات العلمية، ليبيا، العدد 6، ص1
6. اقوجيل، هوارية، وميداني، خولة (2023) صناعة المحتوى الرقمي وتحقٌيق الذات داخل المجتمع الافتراضًي "دراسة حالة لتطبيق التيك توك"، مذكرة لنيل درجة الماجستير، جامعة أحمد درايعية أدرار، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والعلوم الإسلامية، قسم العلوم الإنسانية، الجزائر.
7. مسالي، ليلى، وحمدوش، رياض (2022) المصالحة الوطنية كآلية لتحقيق الأمن والسلم، مجلة صوت القانون، مخبر نظام الحالة المدنية بجامعة الجيلالي بونعامة بخميس مليانة بدولة الجزائر المجلد التاسع، العدد01، ص1035.
8. Ishimwe, T., Simiyu, K., & Ong’ong’a, D. O. (2024). Contribution of New media in the reconciliation of Post-Genocide Rwanda: A case study of selected Non-Governmental Organizations. African Journal of Empirical Research, 5(4), 1316–1326. https://doi.org/10.51867/ajernet.5.4.108
9. Matvіienkіv, S., & Shmalenko, I. (2022). Mass media of national minorities as a means of national reconciliation in society. Studia Europaea Gnesnensia, 24(24), 29–48. https://doi.org/10.14746/seg.2022.24.2
10. الشرافـي، رامي حسين (2022) دور الإعلام الجديد في تعزيز قضية المصالحة الوطنية: دراسة ميدانية على عينة من الإعلاميين العاملين في قطاع غزة، مجلة ابن خلدون للدراسات والأبحاث، مركز ابن العربي للثقافة والنشر، فلسطين مجلد 2، عدد 4،ص؟؟.
11. صالحي، سهام (2022): المعالجة الإعلامية لدور الاتصال الدبلوماسي الجزائري في حل الأزمة الليبية من خلال يومية الشعب" ديسمبر 2015- نوفمبر 2021 دراسة وصفية تحليلية"، أطروحة دكتوراه علوم الاعلام والاتصال، جامعة الجزائر3
12. Janković, A., & Čehajić-Clancy, S. (2021). The Power of the Media on Peace and Reconciliation Processes: Representing Former Enemy Groups as Moral versus Immoral Matters. Journal of Pacific Rim Psychology, 15, 183449092110025. https://doi.org/10.1177/18344909211002561
13. ياسر، إيمان بالله (2020): موقف الصحف الإثيوبية والإريترية من قضية المصالحة الوطنية: دراسة تحليلية مقارنة، مجلة البحوث الإعلامية، کلية الإعلام بجامعة الأزهر المجلد 54، ج 2، ص ص 1025-1114
14. أبو دراز، عهد ماهر موسى (2019) دور الصحافة الإلكترونية الفلسطينية في بناء الصورة الذهنية عن الوحدة الوطنية لدى طلبة الجامعات بقطاع غزة، المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام، المجلد (2) العدد (1) ص ص 18-43
15. Best et al., (2011). Rich digital media as a tool in post-conflict truth and reconciliation. Media War & Conflict, 4(3), 231–249. https://doi.org/10.1177/1750635211420628
16. Valentina Baú . Communication for development in peacebuilding: participatory media for conflict transformation and reconciliation after civil violence Doctor of Philosophy.Department of Media, Music, Communication and Cultural Studies (MMCCS)Macquarie University, Sydneyat:https://figshare.mq.edu.au/articles/thesis/Communication_for_development_in_peacebuilding_participatory_media_for_conflict_transformation_and_reconciliation_after_civil_violence/19441445?file=34541087
17. Verdoolaege, A. (2005). Media representations of the South African Truth and Reconciliation Commission and their commitment to reconciliation. Journal of African Cultural Studies, 17(2), 181–199. https://doi.org/10.1080/13696850500448279
18. النجار، وليد عبد الفتاح (2022)، مناهج البحث في الإعلام، دار العلا للنشر والتوزيع، القاهرة، طبعة 1، ص 43.
19. الزعبي، عدنان سعد (2022)، البحث العلمي الإعلامي، دار وائل للنشر والتوزيع، الاردن، طبعة 1، ص202
20. Jan, A., Shakirullah, S., Naz, S., Khan, O., & Khan, A. Q. (2020). Marshal Mcluhan’s Technological Determinism Theory In The Arena Of Social Media. Theoretical and Practical Research in Economic Fields, 11(2), 133. https://doi.org/10.14505/tpref.v11.2(22).07






