The processing of the Waw Libya platform on YouTube for political topics: "An analytical study of a sample of episodes of the Al-Ameemat series for the period from 10/9/2020 to 6/7/2024".

Authors

  • Muhammad Ali Al-Fughi Faculty of Arts, University of Sirte
  • Abdullah Mohammed Atbiqa Media Department, Faculty of Arts, University of Sirte

DOI:

https://doi.org/10.36602/famj.2024.18.9

Keywords:

: satirical cartoon, YouTube platform, - political topics, Libya, turban

Abstract

This research sought to achieve a main objective, which is to address how the Waw Libya platform deals with political topics through an analytical study of a sample of episodes of the Al-Ameemat series on the Waw Libya platform on YouTube during the period from 10/9/2020 to 6/7/2024. This research is one of the descriptive analytical researches that rely on the content analysis method. The research sample was a simple random sample of a series of episodes subject to the analytical study of the Al-Ameemat series on the Waw Libya platform on YouTube during the period from 10/9/2020 to 6/7/2024, relying on the industrial week method, as the number of episodes included in the analytical study reached (26) episodes. The researchers relied on the content analysis form in this research. The research reached a set of results, the most important of which are: The sarcastic talk recorded a high percentage compared to the rest of the elements of highlighting used in the Al-Ameemat series. It is clear from the results that the political dimension recorded a high percentage compared to the rest of the other dimensions, and this is an indication that political topics occupy local public opinion. The results indicate National reconciliation came in first place compared to other political topics, as it is important to local public opinion, especially in light of the political situation in Libya. Social solidarity was one of the most important values ​​raised by the series of general programs, at a rate of 19.4%. The researchers recommend the necessity of diversifying the topics covered by satirical programs that serve community issues.

References

1. مصطفى،ضياء (2014)السخرية في البرامج التلفزيونية، دار ميزوبوتاميا، العراق بغداد،الطبعة الأولى، ص 13

2. حيدر، عبد اللطيف (2019)، البرامج السياسية الساخرة في شبكة الجزيرة" فاعلية الخطاب النقدي وآليات اشتغاله، Al Jazeera Centre for Studies

3. جابر، علا راشد (2024) أثر البرامج الكوميديّة السّاخرة على اتّجاهات الشّباب اللّبنانيّhttps://www.awraqthaqafya.com/3142 مجلة أوراق ثقافية /

4. شمس، نسيب (31/12/2022) ،السخرية السياسية: الماهية والأشكال.. والتأثير، 180Post،

https://180post.com/archives/34457

5. طالة، لامية (2021) السخرية: بين المدلول اللغوي والتوظيف الاجتماعي والسياسي ، مجلة الآداب و العلوم الإنسانية ، جامعة العلوم الاسلامية الأمير عبد القادر قسنطينة، الجزائر، المجلد: 14 العدد: 02، ص 184.

6. صلاح ، رزان (2020)بحث عن اليوتيوب،موقع موضوع،https://mawdoo3.com/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%B9%D9%86_%D8%A7%D9%84%D9%8A%D9%88%D8%AA%D9%8A%D9%88%D8%A8

7. https://www.alwow.ly/ar/about-us/

8. الجنايني ، هالة فايز واخرون (2024) البرامج السياسية الساخرة المقدمة عبر موقع اليوتيوب بين الحرية والمسئولية دراسة تحليلية ، مجلة بحوث ، المجلد 4 العدد 9، ص ص 1-30.

9. عبد الأمير، أمير علي (2023) دور السخرية في برامج التلفزيون بتشكيل صورة السياسي العراقي، رسالة ماجستير غير منشورة ، قسم الاذاعة والتلفزيون بكلية الإعلام – جامعة بغداد،العراق

10. محمد، علوان بلقيس (2023):أطر معالجة البرامج الساخرة في الفضائيات اليمنية للأحداث الجارية في اليمن،المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام، جامعة عمار ثليجي الأغواط، المجلد 6, العدد 1, ص ص 128-167

11. البكاي، محمـد عبد اللطيف مفتاح (2023) البرامج الليبية الساخرة على اليوتيوب" دراسة تحليلية"، رسالة ماجستير غير منشورة،كلية الاعلام ، جامعة بنغازي

12. السلمي، سمير سعد صالح (2022)، دور برامج المشاهير على اليوتيوب في تنمية القيم الأخلاقية لدى طلاب جامعة جدة ، مجلة التربية، جامعة الأزهر ، كلية التربية بالقاهرة، المجلد 41، العدد 193،ج 2،ص ص295-342

13. محمد، رباب جمعه إبراهيم وآخرون (2020) أطر تقديم الأداء الحکومي بالبرامج الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها بالصورة الذهنية لدي الشباب الجامعي" دراسة تحليلية لبرنامج لايف من الدوبلکس، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة ،العدد57، ص ص 297-319

14. بومشطة، نوال (2020) ترتيب الأولويات في البرامج السياسية الساخرة في القنوات التلفزيونية الأمريكية دراسة تحليلية لعينة من برنامج " The Daily Show" على قناة (comedy Central) من 01 سبتمبر 2018 إلى 10 أكتوبر 2018، مجلة مصداقية ، المدرسة العليا العسكرية للإعلام والاتصال، المجلد 2، العدد 1.

15. محمود، ضياء مصطفى ناصر ( 2018) اساليب السخرية في برامج القنوات الفضائية وعلاقتها بالتحريض السياسي، رسالة دكتوراه غير منشورة ، قسم الصحافة الاذاعية والتلفزيونية بكلية الإعلام – جامعة بغداد،العراق

16. محمد، برکات عبد العزيز وآخرون(2015): معالجة البرامج الساخرة للأحداث الجارية في مصر، المجلة العلمية لکلية التربية النوعية ، جامعة المنوفية، العدد الرابع ،الجزء الثاني، ص ص 171-200

17. بوعموشة ، نعيم (2022) "تقنية تحليل المضمون غي العلوم الاجتماعية، مجلة دراسات في علم اجتماع المنظمات، جامعة تامنغست، الجزائر، المجلد (10)، العدد (1)، ص65.

18. مأمون، جواد (2023) آلية تحليل المضمون من التأصيل النظري إلى التنزيل التطبيقي، مجلة المعرفة للدراسات والأبحاث، العدد الخامس، ، ص104.

19. المشهداني، سعد سليمان (2017)، مناهج البحث العلمي، دار الكتاب الجامعي، دولة الإمارات، الجمهورية اللبنانية، ط1، ص80.

(*) تم عرض استمارة تحليل المضمون على كل من:

1. د. نصرالدين عبد القادر عثمان، أستاذ الإعلام المشارك، كلية الإعلام جامعة عجمان -الامارات.

2. د.ريم قدوري فتيحة، أستاذة محاضرة في علوم الإعلام والاتصال، جامعة غليزان-الجزائر

3. د.صدام سليمان المشاقبة، أستاذ مساعد كلية الإعلام جامعة الشرق الأوسط –الاردن.

4. د.كريمة كمال توفيق، وكيل كلية الإعلام وتكنولوجيا الاتصال لشؤن الدراسات العليا والبحوث جامعة جنوب الوادي-مصر.

5. د-لؤي الزعبي، أستاذ مشارك، قسم الاعلام الالكتروني، كلية الاعلام جامعة دمشق -سوريا.

Published

2025-06-30

How to Cite

Al-Fughi, M. A., & Atbiqa, A. M. (2025). The processing of the Waw Libya platform on YouTube for political topics: "An analytical study of a sample of episodes of the Al-Ameemat series for the period from 10/9/2020 to 6/7/2024". Journal of the Faculty of Arts and Media – Misurata University, 18(18), 285–259. https://doi.org/10.36602/famj.2024.18.9

Issue

Section

Journalism and Digital Publishing

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.