The role of media education in reducing the phenomenon of bullying among primary school students in the city of Derna
DOI:
https://doi.org/10.36602/famj.2024.18.1Keywords:
media literacy, , bullying, , primary school studentsAbstract
This research aims to understand the role of media literacy in reducing the phenomenon of bullying among primary school students in the city of Derna from the perspective of the psychological counselor and social worker. The research problem is defined by the following question: What is the role of media literacy in reducing the phenomenon of bullying among primary school students in the city of Derna?
To achieve the research objective, a descriptive methodology was followed. The research sample consisted of psychological counselors and social workers in primary schools in the city of Derna, totaling 100 individuals. The researcher used a scale developed specifically for this study to measure the role of media literacy in reducing the phenomenon of bullying among primary school students.
The research reached the following conclusions:
- Media literacy contributes to reducing bullying behavior in both bullies and. victims.
- Media literacy is considered an urgent necessity for generations witnessing rapid advancements in media and communication technologies.
. Media literacy helps reduce all forms of bullying among students.3
. 4. Media literacy plays a role in enabling students to understand the purpose of media content and to analyze its messages to gain knowledge that can be applied in their education.
5.The importance of media literacy lies in reducing undesirable behaviors and fostering good behaviors among students.
References
1. أحمد، جمال حسن. (2015). التربية الإعلامية نحو مضامين مواقع الشبكات الاجتماعية: نموذج مقترح لتنمية المسئولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعة، رسالة ماجستير، جامعة المنيا.
2. أبو غزالة، محمد، والقواسمة، أحمد. (2010). تنمية مهارات التعلم والتفكير والبحث. عمان: دار الصفاء للنشر والتوزيع.
3. اعيس، إسماعيل. (بدون سنة). دور التربية الإعلامية والثقافة المعلوماتية في إصلاح المنظومة التعليمية، المركز الجامعي بالوادي.
4. أمقران، نصر الدين، وبوعيفي، سارة. (2018). التربية الإعلامية وإشكاليات المنظومة التربوية الوطنية، مجلة المربى، العدد 21.
5. الشميمري، فهد عبد الرحمن. (2018). التربية الإعلامية كيف نتعامل مع الإعلام. زيارة الموقع في: Mediaeducation. sa@gmail.com
6. العبيدي، علي سعد مخلف. (2022). التنمر المدرسي وأثره على التعليم في المدارس الثانوية، بحث منشور في الجمعية العراقية للعلوم التربوية والنفسية، عدد (151).
7. القرعان، أحمد خليل. (2004). الطفولة المبكرة، خصائصها، مشاكلها، حلولها، دار الإسراء للنشر والتوزيع، عمان.
8. الديلمي، عبد الرزاق. (2011). الإعلام التربوي. الأردن: دار المسيرة.
9. الزبيدي، رحيم عبد الله.(2021). التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية، كلية التربية للعلوم الإنسانية، العراق.
10. الصبحيين، علي موسي، والقضاة، محمد فرحان. (2013). سلوك التنمر عند الأطفال والمراهقين (مفهومه أسبابه علاجه)، ط1، الرياض، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.
11. الزعبي، أحمد محمود. (2001). الأمراض النفسية والمشكلات السلوكية والدراسية عند الاطفال، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان.
12. العسالي، علياء يحيى، والبيطار، ليلى رشاد. (2009). مفهوم التربية الإعلامية في كتب التربية المدنية والتربية الوطنية للمرحلة الأساسية في المنهاج الفلسطيني، في مؤتمر العملية التربوية في القرن الحادي والعشرين، واقع وتحديات، بجامعة النجاح الوطنية، فلسطين.
13. النوح، بن عبد الله. (2004). مبادئ البحث التربوي، ط 1، كلية المعلمين، المملكة العربية السعودية.
14. بلخيري، سليمة، وعبد الكريم، بسمة. (2017). "في ظل الغزو الرقمي القيمي: التربية الإعلامية ضرورة تربوية اجتماعية"، مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، العدد (2).
15. بوحناش، فريد. (2003). الفكر السياسي عن ابن تيمية ومدى تأثيره على الشباب الجزائري، رسالة ماجستير.
16. حسين، إيمان عاشور سيد. (2020). فاعلية الأفلام التربوية القصيرة في خفض التنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية، الجمعية المصرية للعلاقات العامة، جامعة المنيا عدد (26).
17. خضر، وفاء السيد محمد سالم. (2022). الإعلام التربوي وسائلة ودوره في مجال التربية والتعليم، المجلة التربوية، جامعة الكويت، مجلد (36)، عدد (144).
18. العبد الكريم، راشد بن حسين. (2007). المناهج الدراسية وتنمية ملكات النقد لوسائل الإعلام، المؤتمر الأول للتربية الإعلامية، الرياض.
19. دربالي، خيرة. (2022). واقع التربية الإعلامية بالمدرسة الجزائرية دراسة ميدانية بثانوية بهلول السعيد مدينة عين فكرون، رسالة ماجستير، جامعة أم البواقي- كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم العلوم الاجتماعية.
20. سطوطاح، سميرة، وشافعي، غنية. (2017). دور التربية الإعلامية في تعزيز قيم التنوع الثقافي، دراسة ميدانية على عينة من سكان مدينة عنابة، مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية، العدد (30).
21. صالح، باسم سليمان، ومحمود، أمل علي، سيد، وأحمد، إبراهيم محفوظ. (2022). دور بعض المؤسسات التربوية للحد من ظاهرة التنمر في الحلقة الابتدائية بمحافظة أسيوط "دراسة ميدانية"، المجلة التربوية لتعليم الكبار– كلية التربية – جامعة أسيوط، المجلد (4)، العدد (2)،397-407.
22. طه، دعاء عوض حيدر، وأمين، حنفي حيدر، وخليفة، محمد أحمد. (2023). أثر برنامج مقترح قائم على أنشطة الإعلام التربوي لمواجهة التنمر المدرسي بين طلاب المرحلة الإعدادية "دراسة شبه تجريبية"، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، كلية التربية النوعية، جامعة المنيا، المجلد (9)، العدد (45)،
23. عبد الحافظ، إخلاص محمد، وباهي، مصطفي حسين. (2000) طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، مركز الكتاب للنشر، القاهرة.
24. كافي هبة مصطفى. (2017). المدخل إلى الإعلام التربوي الجديد، عمان: دار الابتكار، المجلد (1).
25. مداني، عائشة، وعزيزي، زينب. (2020) التربية الإعلامية في صحافة الأطفال: صفحة الجزائري الصغير جريدة الشعب أنموذجا، رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة الأفيقية أحمد وراية، الجزائر.
26. مكاوي، حسن عماد. (2005). الإعلام ومعالجة الأزمات، القاهرة: الدار المصريةٌ اللبنانيةٌ.
27. محمد، معتز. (2018). التنمر المدرسي وعلاقته بصورة الجسم لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة حلوان.
28.Wolke, D; Sarah, W; Stanford, K & Schulzs (2002). Bullying and Victimization of Primary School Children in England and German: Prevalence and School Factors. British Journal of Psychology, 92,673 - 696, Retrieved October 5, 2006 from EBSCO host.
Master File data base. 29. Lenoir, Y, Karsenti, Grenon, T, Grenon, V. (2002). Les facteurs sous jacents au transfert construites par les futurs maîtres du primaire sur le plan de l’intervention éducative. Revue des sciences de l’éducation, 28(2), p,265-287.
30.Omar.M.. Khasawnehk Rafeea Musallem Al Ameri The reqlity of educational media throughout the emirate ot abu dhabi secondary schools in the united arab emirates from the perspectives of students international journal for research in education uaeu vol. 42, issue (3) august 2018.